Presse
Dette utvalget av presseomtaler og intervjuer er hentet fra flere kilder. Artiklene ble utgitt i forbindelse med forskjellige anledninger i perioden 2001–2004. Besøk gjerne kunstnerens nye nettsted for artikler fra senere år.
Noe om kvinnen i kunst
Øivin Bjørshol, Tidens krav, 11. mars 2004
Han er redd for å bli satt i bås, både når det gjelder kunstretning og teknikkvalg. Adon Elmir inviterer til en indre dialog mellom seg og den som ser bildene. Kunst om kvinnen – kvinnen i kunst; fra Isjtar (kjærlighetsgudinne fra det gamle Mesopotamia) – til vår egen Frøya. Dette er tema for utstillingen som arkitekten og billedkunstneren Adon Elmir holder på Onkel og Vennene hans i Kristiansund fra 8. til 22. mars...
Les hele teksten: Noe om kvinnen i kunst
Mellom kunst og liv
Magnar Fjørtoft, adonelmir.com, 15. juni 2003
Den syriske kunstneren Adon Elmir stiller stadig ved sitt kunstneriske prosjekt vesentlige spørsmål om det sjeliglige, det usynlige og det ukjente. Spørsmål han problematiserer ut fra det mest håndgripelige i livets motsetninger.
«Kunst uten innhold finnes ikke. Innholdet er i like høy grad som formen, et grunnleggende element i enhver kunst,» mener kunstneren. – Innholdet har alltid sin eksistens i kunstverket til og med i det tilfellet der formen dominerer. Men når et eller flere av kunstverkets elementer overskygger de øvrige, vil det ikke bety at det nødvendigvis mister sin elementære balanse av den grunn...
Les hele intervjuet: Mellom kunst og liv
Kunst som sjelelig vekker
Magnar Fjørtoft, adonelmir.com, 6. april 2001
Denne kunstutstillingen er i hvert fall ikke uten innhold, slik mye av dagens kunst beskyldes for å være. Tingvoll Kunstlag presenterer med stolthet denne meget sterke utstillingen av en kunstner som ikke er redd for å vise alle livets sider, også mørke sidene...
Les hele intervjuet: Kunst som sjelelig vekker
Fra Damaskus til Dødeladen
Rita Sætran, Tidens krav, 2. mars 2001
Han er kunstner, arkitekt, grafisk designer, journalist, forsker og forfatter og bildene til Adon Elmir er like mangeartede som kunstneren selv...
Les hele teksten: Fra Damaskus til Dødeladen